
Soms heb je van die vergaderingen waarvan je van te voren al denkt: dat zou wel eens een latertje kunnen worden. Woensdag 11 juni 2025 was er zo eentje.
Omdat er nogal wat moties en amendementen op het laatste moment waren aangekondigd, begon de dag met een ingelaste fractievergadering om 09:00 uur. We bepaalden onze stemmen en bereidden ons voor op een lange vergaderdag die tot 23:30 duurde.
Om 10:00 uur opende de Commissaris van de Koning de vergadering. Een vergadering van Provinciale Staten begint altijd met de Regeling van werkzaamheden. Hier worden afspraken gemaakt over spreektijden en wordt de agenda formeel vastgesteld.
Twee insprekers hielden een pleidooi voor het beschermen van de boomgaard in Rijsoord door het tegenhouden van bouwplannen voor huizen op die locatie. Het onderwerp stond niet op de agenda, dus die input wegen we later mee bij de bespreking van het betreffende onderwerp.
Eén fractie had een interpellatiedebat aangevraagd. Een interpellatiedebat is een formele procedure in een Statenvergadering waarbij een Statenlid een gedeputeerde ondervraagt over een specifiek onderwerp dat niet op de reguliere agenda staat. Het onderwerp ging over de informatievoorziening die volgens het statenlid te laat, onvolledig en niet actief is geweest op diverse dossiers. Het debat duurde door de vele interrupties en bijdragen lang en eindigde met een motie van wantrouwen tegen de gedeputeerde die met 18 voor- en 33 tegenstemmen werd verworpen.
De bespreking van het onderwerp 'kostenstijging Warmtelinq' was ook van bijzondere aard. Er lag geen voorstel om over te besluiten, slechts een brief van de gedeputeerde waarin de Staten werden geïnformeerd over een brief die het ministerie van Klimaat en Groene Groei heeft gestuurd over de kostenstijging van de aanleg van deze warmtepijp tussen de Rotterdamse haven en Leiden. Diverse fracties wilden dit perse bespreken en uitspraken van de Staten te vragen door middel van 9 moties. Twee werden er aangenomen en 7 werden verworpen.
Een ander statenvoorstel wat veel bespreektijd nodig had, was de Samenhangende Aanpak Natuurherstel en Economie (SANE). Een lastig dossier waar de meeste partijen erg mee worstelen. De provincie Zuid-Holland loopt met deze aanpak voor op landelijke regelgeving over de aanpak van Stikstofreductie. De provincie Zuid-Holland ervaart de gevolgen van het stikstofprobleem elke dag. Het doel is om door 4 maatregelen van het 'stikstofslot' te komen. Met 18 amendementen (w.v. 12 aangenomen) en 24 moties (w.v. 12 aangenomen) werd de aanpak door de Staten scherper gezet.
Pas na de avondmaaltijd bespraken we de jaarstukken 2024, het verantwoordingsdocument van Gedeputeerde Staten over het afgelopen jaar. Ik heb namens de CDA fractie mijn complimenten uitgesproken over de kwaliteit van de stukken en het gevoerde beleid. Maar ook heb ik opgeroepen om de verantwoording volgend jaar te verrijken met een rapportage over de bereikte maatschappelijke effecten. We hebben nu goed in beeld wat we van plan waren, wat we hebben gedaan en wat het heeft gekost. Maar er is nog onvoldoende in beeld welk maatschappelijk effect we hebben bereikt.
Na wat kleinere agendapunten waar ook weer moties werden ingediend, stond een wijzigingsvoorstel op de agenda om het toltarief van de Kiltunnel te verlagen voor telecardhouders. In een debat met de indieners van dit amendement heb ik aangegeven dat het verlagen van het tarief weliswaar sympathiek, maar geen goed idee was omdat dit tot gevolg heeft dat de provincie over een aantal jaar dan weer financieel moet gaan bijspringen als er groot onderhoud aan de orde is én dat de gevolgen van een tariefsverlaging gevolgen heeft voor de verkeersdrukte op de N217 door de Hoeksche Waard. Het amendement werd met 19 voor- en 29 tegenstemmen verworpen.
Aan het einde van de vergadering boekte fractiegenoot Arjen Veerman een mooi succes door een unaniem aangenomen motie over de Vlietzone.
Om 23:30 uur sloot de Commissaris van de Koning deze marathonvergadering. Toen stond de teller op 55 moties en 23 amendementen.
Reactie plaatsen
Reacties